Další informace

                                 Roskutak final

Maskota pro Rosku Praha „ Roskutáka“ vytvořil výtvarník Jaroslav Bezděk

Systémové upozornění
Hlavní informace

Ráda bych se s Vámi podělila o svůj šťastný moment, který zažívám vždy každé pondělí na adrese Tusarova 10. Možná, že některým z Vás přijde tato adresa podezřele známá, ano je to tak, je zde MS Centrum Rosky Praha. Centrum, kde se setkávají lidé se společným zájmem, v mém případě se zájmem o jógu. Záměrně zde neuvádím, o jakou jógu jde. Jistě jste již někdy slyšeli, chodím na power jógu, baví mě bikram jóga, asthanga jóga mě naplňuje. Nene kdepak my v Rosce nedefinujeme styl jógy, my sem společně chodíme jógovat.

Co to slovo jógovat znamená? Pro každého z nás může být vnímáno odlišně. Příkladem může být můj kamarád. Ten sám prohlašuje: „Nevím, jak ty, ale má žena chodí na jógu, já zase na ryby. Oba se následně cítíme odpočinutě a připraveni na další výzvy života. Takže pro mě za mě, oba jógujeme.“

A má pravdu, našel svůj pocit uvolnění a uspokojení, který mu dává smysl a který ho nabíjí, a to zejména po psychické stránce.  

Znáte takový okamžik ve svém životě, ve svém týdenním a denním harmonogramu? Pokud říkáte ano, výborně, možná i vy jste nalezli to, co já si dokážu částečně představit pod slovem „jógování“.

Zkuste si však představit, že se nejen cítíte dobře po psychické stránce, ale cítíte uvolnění i po té fyzické. Lépe se Vám sedí, pomalu postupujete malými krůčky k pružnosti svého těla, a navíc k tomu potřebujete jen váhu svého vlastního těla a svou mysl, která Vás má o tom přesvědčit, abyste to zkusili. Vnímáte při každém pohybu, co to s Vámi dělá, kde cítíte napětí, proč se najednou rozčilujete a nejraději byste tu pozici vzdali. Najednou vnímáte jen sami sebe, vaše pocity a zcela jste zapomněli na všechny resty, co musíte ještě ten den stihnout.

Vnímáte současnost a nepřemýšlíte nad svým historickým rozhodnutím, ani co Vás v budoucnu čeká. Jste tady a teď a s Vámi je tu jen práce s vaším tělem, s vaším nitrem a s vaším dechem. Takové jednoduché a zároveň náročné přirozené momenty, které jsme si dlouho neuvědomovali a najednou jsou tady a teď a vyžadují naši pozornost. Co na to říká teď, znáte ten pocit?

 Já za sebe můžu říci ano, prožívám ho a mám i to štěstí, že ho vnímám i u ostatních, s kterými „jóguji“. Není nic krásnějšího než vidět člověka, který se snaží stát na jedné noze a udržet balanc. V hlavě mu pracují takové informace, jako nejde to, nezvládnu to, všichni mi řekli, že nemám balanc. Uměl jsem to jako dítě, ale dnes? A pak přijde ten správný okamžik. Moment koncentrace – soustředění se je na jeden jediný bod před sebou (drištu), třeba na záclonu, jak si s ní pohrává vítr či jak se v okně houpá větev. Zapomene na všechny slova, které mu prolétly hlavou v myšlenkách, zaujme ho jen daný bod a náhle se vnitřně usmívá a stojí na jedné noze. Nemá ani představu o tom, na jak dlouho, ale je tam. Veškeré obavy jsou ty tam a on stojí v dané pozici a je šťastný. A teď si řekněme, čím to je? Proč nám nejde balanc? Fyzicky mi to nešlo, nemám dost sil či mám obavu něco vyzkoušet, protože už jsem si sám sobě řekl, mě to nejde? Všechny tyto otázky ve mě může jógování vyvolat a je jen na mě, zda si je budu chtít zodpovědět a postavit se sám sobě čelem a říci ano, zkusil jsem a vím, co to obnáší.

Jógování s Roskou je pro mě příjemné cvičení s lidmi, kteří se na Vás usmívají, už jen při pozdravení. Je to moment, kdy se cítím šťastná, protože vím, že i je dělám šťastnými, a to nejen výhrami, že zvládnou udělat nějakou pozici, ale i uvědoměním si, na čem mohou i nadále pracovat, co je může posunout kupředu ve jejich možnostech a hranicích. Každá lekce je rozdílná v určitých momentech, ale zůstávájí zde společné milníky – dechová cvičení tzv. pranayama, kterou vždy praktikujeme na začátku lekce. Zklidníme se tím po celém dni a jen se soustředíme na naše důležité dýchací orgány – na naši bránici, plíce. Zkoušíme prodlužovat náš dech a zároveň pracovat s naší břišní, hrudní i podkličkovou částí. Dále pokračujeme mírným protažením a zahřátím těla, ať jsme připraveni na jednotlivé pozice (asány).  Následně nastává dynamická část, která by nám měla trochu probudit tělo. Většinou se jedná o pozdrav slunci (Surya Namaskar), o pozdrav měsíci či kombinaci asán, které jsou zaměřené třeba na práci s našimi kyčlemi. Postupně proplouváme do části protahující a posilující a každou lekci zakončíme příjemnou relaxací, na kterou se všichni těšíme. Relaxace je pro nás jako odměna, že jsme vše zvládli a dokázali uvolnit své tělo i mysl a v ten okamžik také nastává poděkování a známý pozdrav – Namasté.

Pro Vaši čtenářskou představu bych Vám s dovolením svých přátel z řad členů Rosky poskytla i pár šťastných fotografií. Máte i Vy nějakou?

Další informace

Procvičování paměti funkcí zábavnou formou

Bez názvu

Rehabilitační plavání na Šutce

Rehabilitacni plavani

Výroba šperků z fimo hmoty

vyroba sperku

Centrum pracovní rehabilitace

Asistence

Vaříme při RS

Obalka

Cvičení HATHA JÓGY

Joga

Časopis NRZP"Mosty"

mosty

 

Vydavatelství

Kromě Časopisu Roska nabízí spolek Unie Roska mnoho dalších aktuálních publikací nejen ze své vydavatelské činnosti