TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

                                 Roskutak final

Maskota pro Rosku Praha „ Roskutáka“ vytvořil výtvarník Jaroslav Bezděk

TPL_ESW_EASYPEASY_SYSTEM_MESSAGE
TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT

Otázka:

Hezký den,

Již přes měsíc jsem po deseti letech bez Tysabri. Zjištěna pozitivita JC.

Titr 2,14/2,17. Větší riziko PML, jelikož předchozí léčba Copaxone, Avonex.

Udělaná MR mozku a páteře bez výrazných změn. Lumbalni punkce doposud bez přijatých výsledku.

Mám na Vás dvě otázky.

Pozoruji na sobě nevolnost (podobná kocovině včetně bolesti žaludku), záškluby nohou, hlavy bolesti nohou a rukou - těžké končetiny.

Včera jsem pozorovala zhoršené vidění. Muže jít o PML? Jaké byly dosud prokázané příznaky PML u pacientů s RS?

Další navrhovanou léčbou je Ocrevus a Mavenclad. Zvolila jsem Mavenclad.

Co byste doporučil pacientům s vysokým rizikem PML?

Děkuji

Odpověď:

Pakliže máte konstantní nové příznaky, akutně vyhledejte své RS centrum.

Mnohem pravděpodobnější než-li vzácná PML je počínající ataka RS (byť poslední aplikace Tysabri před měsícem znamená ještě zcela účinnou léčbu). Příznaky PML někdy mohou působit jako ataka RS (náhle vzniklá porucha hybnosti, zraku) nebo se projevit epileptickým záchvatem či postižením kognitivních funkcí (paměť apod.). Zvláště poslední však pacient v počátku obtížně vyhodnotí, navíc když se PML i změny léčby jako takové pochopitelně obává, a není proto psychicky úplně nejklidnější.

Z těchto důvodů je lepší konzultace Vašeho lékaře.

Změna léčby na Mavenclad či Ocrevus je z hlediska rizika PML obdobně vhodná.

krasulová